Finanskrisen kom som en overraskelse for mange og med et mistede mange forretninger omsætning øjeblikkeligt. Især de større køb blev sparet væk og læbestifts-branchen var en branche der bare rykkede helt vildt. Det er en lille luksus, som ikke er for dyr, men som betyder meget. Til gengæld blev dyre møbler, designerkøkkener og andet luksus i større stil valgt fra.

Det er dog ved at komme igen til en hvis grad, mennesker vil stadig gerne bo lækkert med lækre møbler og lækkert køkken, og selvom krisen har bidt sig fast, så er der fremgang at spore indenfor nogle brancher.

Jeg har talt med Flemming Hansen som sælger møbler i egetræ og han fortæller at siden han startede sin forretning er det kun gået fremad. Flemming arbejder ca 70-80 om ugen og fortæller at det har været vigtigt hele vejen igennem at have fokus på omkostningerne. Efterhånden som forretning er vokset har han sat arbejdstiden op, for at sikre der er omsætning nok til at ansætte en medarbejder.

Egetræsmøbler er typisk en luksusvare, men Flemming importerer direkte fra producenterne og kan sammen med sin mange arbejdstimer holde prisen i et niveau hvor de fleste andre har meget svært ved at følge med.

Flemming kører i øvrigt selv ud med alle møbler, så køberne samtidig med udbringningen kan få gode råd og vejledning i hvordan man behandler sin nye møbler.

Vi bliver konstant bombarderet med billige tilbud fra Kina og østen og generelt har vi danskere nok været for dårlige til at yde service, konstaterer Flemming, og nævner et eksempel fra USA hvor en af hans venner skulle ud at købe ny bil. Udover den gode behandling i forretningen, blev kunden ringet op to gange efter købet, blot for at tjekke at bilen var som forventet og at der ingen problemer var. Det er noget vi virkelig kan lære af i Danmark, og dem som går forrest og implementerer disse ting i deres forretning kan virkelig skille sig ud fra dem som blot sælger produkter, uden nogen nævneværdig service.

Flemming Hansen har også valgt nettet som primær marketingkanal. Han gør meget ud af søgemaskineoptimering og reklamerer også på møbelportalen furnilux.dk. Nettet er ikke til at komme udenom i dag, og hvis man forstår at udnytte det, har man et forspring i forhold til konkurrenterne, fortæller Flemming Hansen.